شاهرخ نظم آرا؛ فاطمه اسلامی؛ مهدی سالاری؛ علیرضا بهشتی؛ محسن یزدانی اول
چکیده
زمینه و هدف: انسانها بهطور معمول 5 تا 6 درصد از وقت خود را در وسایل نقلیه سپری میکنند. سیگار کشیدن در وسایل نقلیه با توجه به فضای کم میتواند اثرات نامطلوبی بر کودکان و سایر مسافرین بگذارد. مطالعه حاضر با هدف بررسی غلظت ذرات معلق ناشی از مصرف سیگار و مدت زمان مواجهه سرنشینان خودرو انجام شد. مواد و روشها: این مطالعه توصیفی - مقطعی ...
بیشتر
زمینه و هدف: انسانها بهطور معمول 5 تا 6 درصد از وقت خود را در وسایل نقلیه سپری میکنند. سیگار کشیدن در وسایل نقلیه با توجه به فضای کم میتواند اثرات نامطلوبی بر کودکان و سایر مسافرین بگذارد. مطالعه حاضر با هدف بررسی غلظت ذرات معلق ناشی از مصرف سیگار و مدت زمان مواجهه سرنشینان خودرو انجام شد. مواد و روشها: این مطالعه توصیفی - مقطعی در سال 1393 در شهر تهران صورت گرفت. میزان مواجهه با دود سیگار با دستگاه Grimm 11-A که دارای 16 ورودی و دارای اندازههای مختلفی از 0/3 تا 20 میکرومتر میباشد، اندازهگیری شد. خودر پژو 405 با وضعیت پنجرهها بهصورت یک پنجره عقب باز، دو پنجره عقب باز، یک پنجره جلو باز، دو پنجره جلو باز، دو پنجره جلو و یک پنجره عقب باز، چهار پنجره باز و چهار پنجره بسته مورد بررسی قرار گرفت. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار آماری SPSS نسخه 16 و آزمون One Way ANOVA انجام شد. میزان p کمتر از 0/05 معنیدار در نظر گرفته شد. یافتهها: غلظت عددی ذرات در ردیف سایزهای کوچکتر (PM2.5) نسبت به ردیف سایزهای بزرگتر چندین لگاریتم بالاتر بود. همچنین مدت زمان مواجهه با ذرات در ردیف سایزهای کوچکتر نسبت به زمان مواجهه در ردیف سایزهای بزرگتر دارای مقادیر بالاتری بود. بیشترین غلظت مواجهه (0/05>p) و مدت زمان مواجهه (0/05>p) برای ردیف سایزهای مشابه، در حالتی بود که پنجرهها بهطور کامل بسته بودند. نتیجهگیری: ذرات PM2.5 بیشترین بخش ذرات ناشی از کشیدن سیگار در خودرو را شامل شدند. وضعیت مختلف پنجرهها از نظر باز و بسته بودن با افزایش تهویه در حالتی که تعداد پنجره بیشتری باز باشد، غلظت ذرات را کاهش میدهد. در مجموع بهدلیل فضای محدود خودروها و غلظت بالای مواجهه، وضع قانون منع استعمال سیگار در داخل وسایل نقلیه در ایران از نظر سلامتی حائز اهمیت میباشد.
مهدی سالاری؛ شاهرخ نظم آرا؛ کاظم ندافی؛ محمد هادی دهقانی
چکیده
زمینه و هدف: فرمالدئید یکی از آلدئیدهای مهم در هوای آزاد بهشمار میرود که از وسایل نقلیه و فرآیندهای فتوشیمیایی منشأ میگیرد. بهدلیل اهمیت این آلاینده از نظر بهداشتی، مطالعه حاضر با هدف بررسی سطوح و تغییرات روزانه و مقعطی این آلاینده در منطقه پرترافیک میدان انقلاب واقع در شهر تهران و تأثیر پارامترهای هواشناسی بر تغییرات غلظت ...
بیشتر
زمینه و هدف: فرمالدئید یکی از آلدئیدهای مهم در هوای آزاد بهشمار میرود که از وسایل نقلیه و فرآیندهای فتوشیمیایی منشأ میگیرد. بهدلیل اهمیت این آلاینده از نظر بهداشتی، مطالعه حاضر با هدف بررسی سطوح و تغییرات روزانه و مقعطی این آلاینده در منطقه پرترافیک میدان انقلاب واقع در شهر تهران و تأثیر پارامترهای هواشناسی بر تغییرات غلظت این آلاینده انجام شد. روشکار: این مطالعه توصیفی- مقطعی در ماههای دی و بهمن سال 1393 ( دوره 1) و ماههای اردیبهشت و خرداد سال 1394 (دوره 2) در منطقه میدان انقلاب واقع در منطقه 6 شهر تهران انجام گرفت. برای سنجش غلظت فرمالدئید از روش کورموتروپیک اسید استفاده شد و نمونهها توسط دستگاه اسپکتروفتومتریPerkinElmer LAMBDA مدل 25 UV/Vis در طیف موجی nm580 تعیین غلظت شدند. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزارهای SPSS(آزمون های T-testو کورولیشن) و Excel (رسم نمودار) انجام گردید. یافتهها: غلظت فرمالدئید در روزهای جمعه در مقایسه با سایر روزهای هفته اختلاف معناداری داشت (0/05>p، آزمون تی مستقل). میانگین غلظت فرمالدئید در دوره 2 از نمونهبرداری به میزان ppb6/5 بیشتر از دوره 1 بود (0/05>p، آزمون تی جفت شده). پارامترهای دما و رطوبت با ضریب کورولیشنهای 0/457 و 0/338 دارای ارتباط معنادار و پارامتر فشار با ضریب کورولیشن 1/0 بدون ارتباط با تغییرات غلظت فرمالدئید بودند. همچنین غلظت فرمالدئید در شرایط اینورژن افزایش یافت. نتیجهگیری: غلظت فرمالدئید در روزهای جمعه نسبت به سایر روزهای هفته دارای مقادیر کمتری میباشد که میتواند بهدلیل کاهش حجم ترافیک در روزهای جمعه باشد. همچنین افزایش غلظت فرمالدئید در دوره 2 ( ماه های اردیبهشت و خرداد) نسبت به دوره 1 (ماه های دی و بهمن) از نمونهبرداری به دلیل تشدید فرآیندهای شیمیایی در ماههای گرم سال میباشد. همچنین تأثیر دما، رطوبت و شرایط وارونگی دما بر افزایش غلظت فرمالدئید، اهمیت شرایط هواشناسی بر تغییرات غلظت فرمالدئید را نشان میدهد.